Thursday 4 December 2014

Keburukan Soya Boleh Sebabkan Pelbagai Masalah Kesihatan

Selalu kita dengar akan kebaikan soya. Terutamanya di saat mengandung, kalau nak dapatkan bayi yang kulitnya cantik putih melepak, minumlah air soya banyak2. 

Takpun kalau sebut pasal soya, kita terbayangkan Protein. Sumber protein pula selalu dikaitkan dengan kulit cantik. Pantang dengar kulit cantik terutamanya para wanita, kalau boleh hari2 nak minum soya kan?

Kacang Soya

Sejauh mana kebenarannya; mungkin ada 6-7 kes daripada 10, kebetulan berjaya mendapatkan  kulit yang cantik melepak. Adakah sebab soya, atau disebabkan memang keturunan kulit cantik?

Namun sejak akhir2 ini, kalau anda pernah terbaca banyak artikel & hasil kajian yang mengaitkan Keburukan Soya pada Kesihatan.


Antara keburukan Soya:
(sumber:Ehow.com - hasil tulisan Pakar Nutrisi - Robin Reichert)

#1 Wanita & Kanser Payu Dara
Phytoestrogen ialah sejenis hormon tumbuhan yang menyerupai hormon estrogen manusia. Kandungan Pyhtoestrogen dalam soya dikatakan dapat meninggikan risiko wanita untuk menghidap kanser payudara kerana ia akan meninggikan kadar estrogen sekaligus membanyakkan duktus (saluran) susu terhasil dan akhirnya menyebabkan kanser payudara.

Namun ada juga sumber (dari blog Dr Zubaidi) mengatakan ada kajian mengatakan Pyhtoestrogen pula mampu mengurangkan risiko kanser payudara. 

#2 Bayi & Susu Soya
Jika bayi sejak lahir diberikan susu soya khususnya bayi lelaki, dikhuatiri kandungan Phytoestrogen yang tinggi akan mempengaruhi bentuk testis yang kecil apabila dewasa.

#3 Masalah Tiroid 
Kandungan goitrogen dalam soya dikatakan boleh menyebabkan masalah tiroid kerana ia akan menghasilkan hormon tiroid yang tinggi.

#4 Lelaki & Sperma
Ada kajian mengatakan lelaki yang mengambil soya menghasilkan bilangan sperma yang rendah, berbanding lelaki yang tidak mengambil soya.


#5 Penyakit Batu Ginjal
Soya yang kaya dengan bahan yang dipanggil oxalate boleh menggalakan pembentukan batu karang di buah pinggang. Ini kerana oxalate tidak boleh dikumuhkan melalui pengeluaran air kencing. Lama kelamaan ia akan mengikat kalsium dan membentuk batu.


Bagi saya sendiri, sentiasa bersederhana dalam apa jua terutamanya bab2 makanan. Jangan terlalu ekstrem akan kebaikan/keburukan sesuatu jika tidak berdasarkan fakta sahih dari pihak yang bertauliah.


Air soya buatan sendiri lagi sedap kan berbanding beli siap yang dalam kotak tu. Manis juga sudah ditambah dengan bahan2 pengawet atau perasa tiruan yang kita sendiri tak nampak.


Jika buat sendiri, kebersihan dan kemanisan semuanya boleh dikawal & dijaga.Penat sedikit namun berbaloi untuk kesihatan anda :)


Nak lagi senang, Shaklee ada 1 produk minuman yang berasaskan sumber kacang soya lengkap iaitu --> ESP Shaklee

ESP


Berminat untuk mencuba ESP, saya bersedia untuk berkongsi manfaatnya :)


 order now

Norliza Bolhi SID# 967582
Call/SMS/Whatsapp : 0196606965
Email : kakivitamin14@gmail.com
FB FanPage : The_Vitamin_House
COD sekitar Seri Kembangan/Putrajaya/Cyberjaya/KL juga kawasan berdekatan
Penghantaran secara pos ke Semenanjung, Sabah & Sarawak

No comments:

Post a Comment