Sunday 23 November 2014

Ubat @ Suplemen Mana Satu Pilihan Untuk Tubuh Anda ?

Assalamualaikum w.b.t & Salam Sejahtera

Saya dilahirkan dalam keluarga yang kebanyakkan bekerja dengan pihak hospital.
Ibu & abang saya sendiri, pakcik, kakak ipar, sepupu dan 2-3 orang saudara mara yang lain...tapi bukan lah sebagai doktor...ada yang bekerja di makmal, ada yang sebagai jururawat dan juga Penolong Pegawai Kesihatan.

pekerja hospital


Bekalan ubat amatlah mudah diperolehi. Namun setiapkali sakit @ demam, Ibu saya selalu melarang untuk makan Panadol. Dia cuma pesan banyakkan minum air, atau pun cuma makan bubur nasi panas2 untuk mengeluarkan peluh. Kalau tak berkesan jugak, Ubat itu la pilihan yang terakhir. Masa kecil2 tu tak faham lah, tapi ikut je la kan nasihat ibu.

Sehinggakan terbawa2lah sampai sekarang, saya paling liat untuk ke klinik untuk mendapatkan ubat, kalau pergi pun sekadar nak dapatkan sijil sakit (MC). Kalau demam, batuk atau selesema, saya takkan makan ubat kecuali saya betul2 tak larat dan esok kena bekerja.


Say No to medicine


Anda pernah terbaca artikel berkenaan Panadol, petikan artikel lebih kurang begini :

"Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan"

Betul atau tidak...saya pun tak berapa pasti sumber asli artikel tersebut. Namun kalau betul...aduh macamana? Sepanjang kita hidup, bayangkan dalam masa setahun, kalau kena jatuh sakit demam atau sakit kepala, saya ambil contoh 2 bulan sekali...kalau sekali makan tu dah baik kira bagus la tu. Tapi kalau pengambilannya sampai 4-6 kali. Darabkan dengan 6 kali sakit. Huh...sudah banyak Panadolnya ditelan. Berapa tahun lagi nak nyah dari tubuh kita?

Ubat diambil semasa sakit...BETUL. Tetapi sebelum kita jatuh sakit, boleh tak kita mencegahnya? Ye BOLEH dengan cara jaga pemakanan, tidak ke tempat sesak serta menjaga kebersihan diri, tempat tinggal. 

Buahan

Tetapi, sejauh mana kita hendak menjaga pemakanan kita sekiranya sayuran & buahan pada zaman sekarang kebanyakkanya telah dicampurkan dengan bahan kimia. Sihat pun cara masakannya namun nutrisi & zat nya telah berapa banyak peratus yang tinggal...melainkan tanam sendiri...in sha ALLAH dijamin sihat 100%.

Kalau tidak ke tempat sesak pun, ambil contoh di ofis pun kita boleh mendapat jangkitan selesema @ batuk. Melainkan anda memang duduk di rumah selamanya :)

Maka, suplemen berasaskan semulajadi boleh menjadi pilihan makanan tambahan anda agar tahap kesihatan anda sentiasa pada tahap optimum. 

Peliharalah kesihatan mulai sekarang kerana percayalah dengan kos perubatan sekarang yang semakin mahal. Dan apa gunanya hidup kita jika pada usia muda sudah mendapat penyakit kronik...apa kesannya ke atas kehidupan, pekerjaan dan anak2 suami kita?

Buat pilihan bijak dari sekarang, kerana anda sendiri yang berhak menentukan apa yang patut dimasukkan dalam tubuh anda :)


Berminat untuk mencuba produk Shaklee, saya bersedia untuk berkongsi manfaatnya :)


 order


Norliza Bolhi SID# 967582
Call/SMS/Whatsapp : 0196606965
Email : kakivitamin14@gmail.com
FB FanPage : The_Vitamin_House
COD sekitar Seri Kembangan/Putrajaya/Cyberjaya/KL juga kawasan berdekatan
Penghantaran secara pos ke Semenanjung, Sabah & Sarawak

No comments:

Post a Comment