Monday 10 November 2014

Bahaya Demam/Batuk/Selesema Kanak-kanak

Assalamualaikum W.B.T & Salam Sejahtera


Demam, batuk, selesema - 3 penyakit ini jangan sekali2 dipandang ringan oleh ibu bapa. Terutamanya anak-anak yang dihantar ke nurseri, penyakit sebegini sangat mudah berjangkit jika anak tersebut kurang daya imunisasi badan.


Setiap bulan, ada yang pasti akan menjadi pelanggan setia di klinik untuk mendapatkan bekalan ubat. Bukan 1 jenis ubat, disebabkan ketiga2 penyakit ini memang selalunya datang dalam pakej...3 jenis ubat! Jika tidak kebah lebih dari 3 hari, biasanya doktor akan tambahkan Antibiotik, 4 jenis semuanya! 

Kasihan kan anak2 kita bila disajikan dengan ubatan ini. Memang ia membantu menyembuhkan penyakit tersebut, pun kadang2 memakan masa, ubat kene on time. Contohnya ubat demam, at least 4 jam sekali. Walaupun kadang2 rasa macam demam dah kebah, tapi lepas tu mesti panas balik. Sebab itu doktor sarankan untuk sambung untuk makan ubat walaupun dah kebah sedikit sampailah betul2 pulih. Kadang2 dah habis sebotol baru la baik  dari demam.

Adakah anda masih untuk memilih ubat sebagai jalan penyelesaiannya? 


Bahaya# 1 Kesan kepada tubuh badan
Tiap2 bulan atau mungkin 2 bulan sekali, pergi ke klinik dan mengambil ubatan yang sama yang saya kira kosnya paling murah pun dalam lingkungan RM40-50 (3-4 jenis ubat). Kalau setahun, rasanya boleh mencecah dalam RM300-400 untuk ubat sahaja. 

Tapi kos bukannya perkara yang ingin saya tekankan, tetapi apa akan jadi apabila anak kita menelan semua ubatan ini? Kesan jangka masa pendek atau panjang, kesannya kepada tubuh badan terutamanya hati & buah pinggang. Semakin lama semakin tinggi dos yang perlu diambil kerana dos yang sikit sudah tidak mampu untuk melawan penyakit. Badan sudah tidak berupaya untuk menjana antibiotik sendiri kerana terlalu bergantung kepada ubat.


Bahaya# 2 Sawan (Tarik)
Ilmu/pengalaman yang kurang jika menghadapi situasi anak tidak sihat sedikit sebanyak akan menyebabkan keadaan lagi buruk contohnya demam sawan (tarik). Seorang bayi/kanak2 yang sawan tidak sedarkan diri, matanya selalu berpusing keatas dan seluruh badan serta kaki dan tangannya terasa keras dan seolah -olah menggilgil. Punca adalah kerana suhu demam panas yang terlalu tinggi. Kesan sampingan lain menjejaskan pendengaran dan terencat akal.

Bahaya# 3 Sesak Nafas (Athsma)
Selesema yang tidak dirawat dengan segera akan menyebabkan kahak semakin banyak tersekat di tekak dan paru2. Ini akan menyebabkan ketidakselesaan (dada sempit) dan kebanyakan kes akan menyebabkan "wheezing" @ bunyi siulan setiap kali bernafas. Disebabkan kanak2 masih tidak pandai lagi untuk mengeluarkan kahak sendiri, maka jalan paling cepat & berkesan untuk mencairkan kahak ialah Nebulizer. Ubatan yang digunakan seperti Ventolin /Salbutamol/Albuterol terlalu kuat untuk kanak2 yang akan memberi kesan mengigil, degupan jantung cepat.


Jadilah ibu bapa yang bijak dan lebih peka akan anak kesihatan anak2. Antara tips penting yang boleh dijadikan panduan:
  • Termometer - pastikan ada 1 kerana bacaan ini lagi tepat berbanding kita rasa gunakan tangan sendiri
  • Bagi ubat ikut sukatan/dos yang diberikan oleh doktor 
  • Elakkan membeli ubat di farmasi terutamanya bayi berumur kurang setahun
  • Anak yang tidak sihat pastikan duduk di rumah untuk rehat yang cukup (jangan dibawa keluar rumah)
  • Jika anak masih menyusu badan, berikan susu secara kerap
  • Jika anak selesema, mandikan anak gunakan wap panas supaya kahak cepat cair
  • Sapukan minyak panas pada dada, perut juga tumit sebelum tidur
  • Ambil suplemen/vitamin

Berminat untuk mencuba Mealshakes & Omega Guard, saya bersedia untuk berkongsi manfaatnya :)


 order now

Norliza Bolhi SID# 967582
Call/SMS/Whatsapp : 0196606965
Email : kakivitamin14@gmail.com
FB FanPage : The_Vitamin_House
COD sekitar Seri Kembangan/Putrajaya/Cyberjaya/KL juga kawasan berdekatan
Penghantaran secara pos ke Semenanjung, Sabah & Sarawak

No comments:

Post a Comment