Sunday 26 October 2014

Tips Hilangkan Kesedihan : Bila saya rasa sedih, saya akan...

Assalamualaikum w.b.t & Salam Sejahtera


Kali ini tajuk agak santai sedikit...

Setiap manusia mesti ada menghadapi kesedihan.  Kesedihan atas kematian, kekecewaan, kegagalan, penghinaan, kehilangan...dan macam2lagi...kucing mati pun saya sedih.


motivasi


#1 Bersendirian
Tak kiralah apa sebabnya...bila saya rasa sedih...selalunya ada suka menyendiri / menyepikan diri. Jauh dari kawan2. Bagi saya, kadang-kadang kita perlukan masa untuk diri sendiri untuk muhasabah diri kenapa ia berlaku...

Adakah silap diri sendiri, atau balasan terhadap perkara lepas2...atau sudah suratan takdir...orang cakap manusia hanya mampu merancang, Tuhan yang menentukan.

Setelah mampu untuk berfikiran secara waras, ye mungkin ada hikmah sebaliknya atas apa yang berlaku. Belajarlah untuk menerima kenyataan dan maju kehadapan.


solat sunat


#2 Solat Sunat
Bila sudah reda & tenang sedikit, sudah "digest" segalanya saya akan tunaikan Solat Taubat. Sebelum kita hendak memohon padaNYA, ada baiknya sucikanlah diri kita dengan Solat Sunat Taubat. Bagi saya setiap apa yang berlaku, semuanya telah ditentukan. Rintihlah dan luahkan perasaan kesedihan, menangislah tanpa segan silu. 

#3 Menangis
Dengan menangis itu sedikit sebanyak mengurangkan kesedihan dalam hati kita. Tetapi menangis lah berpada2...jangan sampai memudaratkan diri macam Kasim Selamat (P Ramlee dalam filem Ibu Mertuaku) pulak hehe.

#4 Sibukkan Diri
Okay jangan ambil masa terlalu lama untuk bertenang kerana jika yang ada anak & suami, mereka juga harus diberikan tumpuan. Sibukkan lah diri anda dengan melayan telatah mereka kerana ini sedikit sebanyak membuatkan tersenyum sendiri. 

#5 Maju Kehadapan
Ingatkan orang tersayang di sekeliling anda. Sesedih mana pun, hidup haruslah diteruskan. Kita selalu dengar hidup ini umpama roda, sesekali kita di atas, sesekali kita berada di bawah. Ini ada normal, jadi keluarlah dari perasaan sedih itu dan cari solusi lain dan terus bangkit.


Ada 1 Vitamin yang dikatakan mampu untuk membaiki mood kita iaitu B Complex Shaklee.

b complex


Berminat untuk mencuba B Complex Shaklee, saya bersedia untuk memberi konsultasi PERCUMA.


order now


Norliza Bolhi SID# 967582
Call/SMS/Whatsapp : 0196606965
Email : kakivitamin14@gmail.com
FB FanPage : The_Vitamin_House
COD sekitar Seri Kembangan/Putrajaya/Cyberjaya/KL juga kawasan berdekatan
Penghantaran secara pos ke Semenanjung, Sabah & Sarawak

2 comments:

  1. Salam Liza,
    Stress boleh menyebabkan kita jadi mudah sedih.Kalau saya memang amalkan b complex,sebab ianya boleh kurangkan stress.jadi kalau sedih pun tak la berlanjutan lama2.

    ReplyDelete
  2. Wa'salam kak Zainah. Betul sedih macamana pun hidup kene diteruskan...mudaratkan diri sendiri je.hihihihi.Makan B Complex in sha Allah stress berkurangan.

    ReplyDelete